![]() |
Finnairin AY 0005 kuvattu Pohjois-Espoossa 13.8.2015 klo 14.26 |
Finnairin vuoro AY 0005 nousee joka päivä klo 14.10 Helsinki Vantaalta ja suuntaa kulkunsa kohti New Yorkia. Kahdeksan tuntia 45 minuuttia ja 6626 km myöhemmin koskettavat lentokoneen pyörät JFK:n kiitoradan asfalttia.
Matka sujuu mukavasti. Sopivin välein tarjotaan ruokaa ja kahvia leivoksineen. Muuna aikana voi katsella matkan etenemistä edessä olevasta monitorista. Monitorista saa myös parilla näppäyksellä maisemakameran tai nokkakameran näkyviin. No sieltä ei näy muuta kuin pilviä. Jos ei halua pelata tarjolla olevia pelejä, voi katsella elokuvia. Aikuisille ja lapsille löytyvät omansa. Tekstityskieleksi voi valita suomen sijaan kiinan.
Matkan ainoa tuskallinen vaihe odottaa lentokentällä: maahantulotarkastus. Jonotus voi kestää tolkuttomasti. Onhan samaan aikaan jonossa useamman lentokoneen porukat. Sormenjälkien oton ja silmän kuvauksen jälkeen saattaa tulla vielä kysymys matkan syystä. Oikea vastaus on: pleasure.
Taksi vie joutuisasti Manhattanille. Hotellin sänky houkuttelee maagisesti. Sisäinen kello on vielä kotimaan ajassa ja se näyttää keskiyötä. Times Squarella velloo iltaisin sankka turistimassa. Siellä on mukava tappaa aikaa ensimmäisenä iltana.
Satakymmenen vuotta sitten (1905) Alma matkusti Amerikkaan laivalla ajan kanssa, mukavasti silloinkin
Isäni täti Alma Wigell lähti 22 vuotiaana kohti suurta tuntematonta Hangosta lokakuun 18 pnä 1905. Merimatka alkoi Polaris-aluksella ja kohteena oli Englannin Hull. Sieltä matka jatkui junalla Liverpooliin, jossa odotti valtamerihöyry Saxonia viedäkseen hänet 24.10.1905 merimatkalle yli Atlantin valtameren Bostoniin. Perille alus saapui 2.11.1905. Matka Hangosta Bostoniin kesti 16 päivää ja maksoi 198 mk.
![]() |
Kuva: Siirtolaisinstituutti |
![]() |
Sisarukset Elvi ja Alma. Istumassa vanhemmat Riika ja Nikolai Wigell. Kuva vuodelta 1905. |
Saxonian esittely: https://youtu.be/2_zPqkCLM7Y
Alma kirjoitti sisarelleen, isoäidilleni Elville matkastaan kaksi päivää perille Worchesteriin saapumisensa jälkeen (Fitchburg Mark 5p. 1905) . -Olen perillä. Matka kului hyvin. Oli kauniita ilmoja isolla merellä. Puolitoista vuorokautta sentään oli kova myrsky ja minä olin yhden päivän sairas. Isolla merellä on hauska matkustaa ja hyvää ruokaa ja naiset erittäin ja miehet erittäin meitä oli neljä tyttöä samassa hytissä.
Loppuvaiheessa merimatka alkoi kyllästyttä Almaa. Pahin vastoinkäyminen oli kuitenkin laivan kaffi. -Sitä kyllä sai, mutta ei sitä voinut juoda ollenka. Minun teki niin kovin kaffia mieleni, että ajattelin että kun pääsen Bostoniin, niin kyllä minä juon ja minä join kaksi suurta mukillista.
Matkustustapojen vertailua
Molemmat matkustustavat, nykyinen ja entinen, saivat matkustajaltaan arvosanan mukava. Verrattaessa matkakustannuksia, niin lento yhteensuuntaan turistiluokassa HEL-JFK maksaa 1.9.2015 € 1980. Viikonlopun yli menenevä edestakainen lippu maksaa samaan aikaan € 889. Laivalippu Hanko-Fitchburg vuonna 1905 maksoi 198 mk. Nykyrahaksi muutettuna se on 870 €. Työmies joutui vuonna 1905 tekemään töitä laivalipun eteen yli 600 tuntia. Kalliin suoran lentolipun eteen riittää nykyiseltä työmieheltä 120 tunnin työpanos. Halvan edestakaisen lentolipun saa tekemällä töitä 53 tuntia. Molemmat matkatavat ovat mukavia. Lentomatkustus on nopeampaa ja suhteellisesti halvempaa.
Hienolta matka näyttää ja kuvissa kummallakin hymyä huulessa. Mattia pukee erityisesti tuo vaaleanpunainen t-paita.
VastaaPoistaHienolta matka näyttää ja kuvissa kummallakin hymyä huulessa. Mattia pukee erityisesti tuo vaaleanpunainen t-paita.
VastaaPoista