Retken viimeiset päivät kuluivat San Franciscossa 2.-6.10.2015
Juuri ennen siltaa kurvasi näköalatie oikealle. Sieltä oli
hyvät näkymät San Franciscoon, silloille Golden Gate ja taemmalle Oaklandiin
vievälle Bay Bridgelle. Välissä on Alcatrazin vankilasaari.
Auton luovutus oli klo 18. Ajelimme sitä ennen kaupungilla
hyppyrimäkiä ylös ja alas. Vauhti oli maltillinen eikä muistuttanut elokuvien
ajokohtauksia. Hyppyrit syntyivät risteävistä kaduista. Risteyksissä oli joko
liikennevalot tai pakollinen pysäytysmerkki hillitsemässä vauhdin keräämistä.
Keskusta-alueella emme onnistuneet löytämään ruoka- sen
enempää kuin pysäköintipaikkaakaan. Lähdimme Bay Bridgen kautta Oaklandiin.
Liikenne kulki sinne sillan alakantta. Paluulikkenne keskustaan päin kulki yläkannella.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgoFx5EMbn__y-E7n5-NKDm4HQfZVz6ieb8RpJSCe7H3a644OTn1cnLHX-5sWtvnprcQmBBsc1hL4Y6Mrd0ubT_u2OrAspMpqMZRQP6gRR84jfNH2Z5hgXdH6Y-SKioW9RF8qx0fD6oyiHB/s640/Untitled-1_oakland.jpg) |
Bay Bridgen alakantta Oaklandiin ja tietullin kautta yläkantta pitkin takaisin San Franciscoon. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSUxJ50vv9ZYMPZhAhuG71xF_YQDEE6av1ooZJX8WmzLRxDwtC8pPwm2TbUdNwvY55TZxomA2c_Ckcutyrrf170rbJYX34CL61HH5aB76T37vjop3LYsxg9J2evYrOvAUEb6Moi1g59fT-/s200/IMG_3023_dennys.jpg)
Meidän ei tarvinnut ajaa kauaakaan, kun kadun varressa loisti Denny’s Dinnerin
valomainos. Parkkipaikka oli iso ja aivan vieressä. Matkamuistoksi pyysin saada
laskun kuittaamiseen käyttämäni kynän. Kirjoittaessa sen päässä palaa punainen
valo.
Asuimme Astoria Hotellissa, josta matkaopas vuodelta 1993
sanoo: nimeltään loistokas hotelli Chinatownin portinpielessä on päässyt nuhjautumaan….
Huone oli remontoitu ja kohtuullisen siisti. Sähköpistokkeita piti etsiä sänkyä
siirtämällä. Hissi oli rikki, joten otimme alimman kerroksen nurkkahuoneen.
Henkilökunta oli miellyttävää. Wifi oli surkea. Pitivät sitä hi-speedjuttuna,
vaan rauhallinen oli. Mittari ei värähtänyt. Nimi oli muutettu omistajan
muutoksen yhteydessä kesäkuussa Astoriasta SF Plaza Hotelliksi. Hotellin
sijainti on loistava.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJ7Cw3dqoSIcsAuqVgk7sSXv9J_yU_lS6uYaLymfS2St_MTzHeiNuZZOEw4oZDTvisClzi0yPvWr0_jvNrFEe5-zdHA3k83j0Njo0hxA841kz-WuHKbukQknWAuiOt1EzS1ep9Bo-1kbYV/s640/IMG_4092_ok.jpg) |
Astoria, nykyään SF Plaza Hotel, China Townin portin vieressä. Huoneemme oli alin nurkkahuone Asstoria -kyltin kohdalla. |
Päivät kuluivat kuvia värkätessä ja blogia kirjoittaessa.
Minä kävelin vaatimattomia pikku
rusetteja keskustassa. Matti pinkaisi ”mäen” yli Whisherman’s Wharfiin pariin
otteeseen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi56lDONmc8q2IXUQd8kzP0KuFq35rWu5xvlVm-fSiAnjTeeWgotG4iKmsvnK3u-QD_rQ84frwwsyjFEkzNgYRQ8RIDOlNvVEhlNQCPKQPAjxCpS9-xjPrphhHXmYcaAdmwCtI8rhgGS97H/s640/1H5B4851_ok.jpg) |
China Town |
Iltaisin tavoittelin hämäräkuvia Chinatownista. Olimme varanneet jos
kotoa käsin liput Alcatraziin. Matti suuntasi aamuvarhaisella Pier33:n suuntaan,
josta kuljetukset saarelle tapahtuivat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0FH2iFGgP9q2TR9w5CGyifM3tIXNaq86IgTcvvPIPUM4NU9L3hk2w7ijD5SeMDIc_nDR8uN1lx7e07i70VGw18YWYv0ZE1-FzMH9LK-8TUIIgk0tvpqX1-ENtssg1L2S2einy2JLBgwsm/s640/1H5B4634_ok.jpg) |
Alcatraz |
Liput olivat tulostettuna samalle A4:selle.
Minulle kävelyineen matka oli mielestäni hankala, joten Matti lähti yksin
lippujen kanssa matkaan. Palattuaan
tyytyväisenä vankilaretkeltään, työnsi käteeni neljä kymppiä. Hämmästelin, että
mitäs tämä. Hän oli myynyt lippuni. Kauppiaalta myynti onnistuu, vaikka sitten olisi kaukana
kotoa Amerikassa.
San Francisco on ison mäen ympärillä. Meni sinne tai tänne
aina pitää nousta. Viimeistään palatessa. Tuntui myös siltä, mäki olisi
kasvanut 20 vuodessa. En kiinnittänyt huomiota niihin silloin mitenkään. Nyt tuntuivat
olevan kaiken kulun esteenä.
Sekalaisia havaintoja San Franciscossa
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwvlZ4lcoZc3oDLKETJqpr6Tmb8eVC7wXiV6AXjMLTnjnEizXj6eDjw1BKyKeePmtK8ZUanPhH7xtcHRVChErU43ezKnnHkg_iRK-DdVK7vn3XP0VkCLvaptPUl-ImT4l4EzcRySD-3Ygz/s640/Untitled-1_mopo.jpg) |
Levyjarrut ja kaikki. Mikäs tämä on? |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMR-1P3MxcsFKk5aF3CgOhWaa6lOcOadXxwwJA4cL2khyphenhyphenmGLCzXHMORtiHxTcfWU3g2YHgIasI8pUHTdUzMBM_qKOS_d-TD8YcaJqWzDDbcp8eFcI3fyTcORdn9tGHZuJODG9Q-1yMjbHO/s640/Untitled-1_mootorip.jpg) |
Motoristit. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiiFSZRhU6dZH8LMemgyRaVxJCv9sf0zvrK_-NC290ZASFnNwNWBqG40mkUzLAebF7JJdziDm8La69w2bTi1pLHYdE3MoE0I1SlKO_JUFS01nC04XB54kkoY28SUI9LYlB8vDyO8rUFM9D6/s640/Untitled-1_ratikka.jpg) |
Ladyt vauhdissa. Reunapaikka askelmalta, maksoi mitä maksoi. Vaunua kuljetettiin vaunun keskeltä käsin. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgLSa4VNybuFnUeqXeixNuVNnhwgkiDDkiHndS9vkSsLKwgRETSQRSmoYgOJLWwshgRn7Wa9V9kGnT5lXtbaBPaYlRm5ZZMeMMao-2khn_4sgVTkt-op2V0kx9J9JqBa_YaN9nudG6Ytz_p/s640/Untitled-1_taieilija.jpg) |
Kaidetaiteilija Union Squarella. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEibgxJZoDlf3Y1_f0l9RWTwOyBdzw46a62v4xXgkPeQctwVwiisGYL3V6R2ZCaQ9odZ_F-oDBAEuoerc0mBFaQspDbiN-H69EFHszIYWuk0uvoRZeSEx_L-5dOswssoLpqlXLULJxo24F4F/s640/Untitled-1_kyll%25C3%25A4+pys%25C3%25A4%25C3%25A4htyy.jpg) |
Union Square oli rakentamisen kourissa. Hän teki maansiirtokuormureille tilaa liikennevirrassa. Kyllä pysähtyi. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxw19bStI6AALy428VeARwJqNZS1jaCylCK8EqmLSSseIytx7jtFVxWkyWlS5cFN_if9h1SSsSwbhQgC6IqNFoHmw8l_SvTx5l7T9cid41WXBH6ym9MMVkn7ZyEO8F2LMnJppGRxlG189e/s640/1H5B4613_ok_kapea.jpg) |
Konstit ovat monet. Onkohan näillä helppo ajaa? |
Viimeisenä aamuna meillä oli reipas ylösnousu klo 3 lentokenttäkuljetus
tuli klo 4 ja kone lähti 7.15. Kaikkeen oli varattu hyvin aikaa.
Matkatavaroissa oli ennakkopunnitus. Minulla oli ylipainoa. Amerikan
mitoilla 50 on sallittu. Minulla oli 57. Suomeksi oli 3 kg ylipainoa (tuliaiset).
Rahalla mitattuna se oli 160$. Vielä
oli tulossa loppukommellus ennen kotimatkan alkua. Meillä oli hyvin aikaa.
Vähän ennen koneeseen menoa vilkaisin lippujani. Niissä oli Matin nimi.
Ajattelin, että liput olisi jotenkin vaihtuneet. Mutta ei. Matilla oli
samanlaiset liput paikkoja mukaan. Minulla oli väärät liput. Ponkaisin portille
asiaa selvittämään. Ensimmäisen luokan ja businneksen väki virtasi sisään ja
yksi ihminen selvitti tai yritti selvittää asiaani. Ei onnistunut. Paikalle tuli esimies
Tomi. Kohta minulla oli liput kourassa Helsinkiin asti. Nousin
koneeseen toiseksi viimeisenä. Veljeni Matti tuli viimeisenä. Hän seurasi solidaarisesti miten
mahtaa lippujeni kanssa käydä. Liput olivat Helsinkiin asti ja matkalaukut
olisivat Helsingissä vastassa. Lento meni samaan terminaaliin NYCissä, mistä
Finnair illan suussa lähtisi.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnqy6fd2CICU2nS45olROBVJIe_oM-mjjnDFImZuJytyxHCXEoHyp0z40lAhQo2qcVN2tey6Nbp_twVCQF3HuUtbE8VtXiPFXGxonQ9mpL094gqFxrLO86u1VsoKJ7vYQxKqmbukqF6qUP/s640/FullSizeRender.jpg) |
Kotimatka on kommellusten lälkeen onnellisesti alkanut. Liput Helsinkiin olivat taskussa ja matkalaukku teki omaa matkaansa perille asti. NYCissä saapuminen ja lähtö samasta terminaalista. Rento meininki. |
Parin elokuvan ja aamukahvin jälkeen alkoi aurinko kajastaa
itäisellä aamutaivaalla. Lentoa oli jäljellä tunti.
Matka oli päättymässä.
Matka on ollut erityisen onnistunut. Kaikki mitä etsittiin,
löytyi. Myönteiset yllätykset piristivät menoa pitkillä matkataipaleilla.
On ollut erikoinen kokemus kirjoittaa matkasta
lukijakunnalle. Blogi oli tarkoitettu itselle muistiinpanoalustaksi, mutta että
sitä myös muut lukivat, oli ylevä juttu. Kiitos kuuluu kaikille blogini
lukijoille.
Haluan myös kiittää veljeäni Mattia. Ilman hänen osallistumistaan,
ei näin hieno retki olisi ollut mahdollinen. Hän hoiti kaiken, mikä liittyi
autoon: varaukset, noudot, luovutukset tankaukset, öljynlisäykset ja ennen
kaikkea ajamisen. Kärsivällisesti ja taidolla hän ajoi itärannalta länsirannalle joka
metrin yhteensä 11050 kilometriä. Aikaisemman
kokemuksensa vuoksi hän tunsi amerikkalaisen ajokulttuurin. Kyyti oli joustavaa
ja turvallista. Minä istuin kyydissä,
nautin matkasta ja kyttäsin kuva-aiheita. Kuvia syntyi yli 20000, joista iso
osa on kuvattu tuulilasin läpi. Ilman Matin jatkuvaa ajovuoroa monet kuvat
olisivat jääneet ottamatta.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjQW5w2R9ZumdikhoCEF7jUdRWwznrUhu8PSrufwY-Fl2pSiIEU3kfRzTeG3vAoUPsmzkdUJ615cE-s2qYEtCUUqgJvqexWoVkRVuhIWbTUO-YRz3mj0aW1gct6cFFsDIrcIsdmbBbFAycA/s640/Untitled-1_matti.jpg) |
Matti suoritti Times Square lisenssin hymyssä sujin, vaikka taksit yrittivätkin painostaa milloin vasemmalta milloin oikealta puolelta. Tankkaaminen oli jokapäiviäistä. Pumppujen käyttö vaati oman perehtymisensä. |
Tämä blogi päättyy tähän. Kiitos kaikille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti